كاربردها و مقایسه اسكرو كانوايرهاي با شفت و بدون شفت

در طول سالها ، استفاده از اسكرو كانوايرها در تصفیه خانه های فاضلاب به دلایل مختلفی رایج شده است.  اسكرو كانوايرها به دو مسئله بزرگ نظافت در تصفیه خانه های فاضلاب کمک می کنند که شامل ریختن مواد و کنترل بو می باشد. دلیل دیگری که بسیاری از پروژه ها از اسكرو كانوايرها استفاده می کنند ، طراحی جمع و جور آنها است. طراحی جمع و جور آنها اجازه می دهد تا آنها در پروژه های محدود و کوچک استفاده شوند. علاوه بر این ، توانایی آنها در کنترل و جمع آوری انواع مختلف مواد نیز آنها را به یک انتخاب خوب تبدیل می کند.

یک  سوال که بسیاری از مهندسان و طراحان در مورد اسكرو كانوايرها می پرسند این است: “چه زمانی باید از اسكرو كانوايرهاي با شفت استفاده کنم” یا “چه موقع باید از اسكرو كانوايرهاي  بدون شفت استفاده کنم”؟ اینها سوالات مهمی هستند و پاسخ ها را باید با توجه به عملکرد و کاربرد هر یک از آنها بررسی کرد.

اسكرو كانواير بدون شفت
اسكرو كانواير با شفت

چرا از اسكرو كانوايرهاي با شفت استفاده کنیم؟

یک اسكرو كانواير با شفت، اسكرو كانوايري است که دارای یک شفت میله ای یا لوله ای است که از میان پره های اسکرو عبور می کند. این مسئله کمک می کند که پره ها با فاصله از نشیمن قرار گیرند.

مزایای یک اسكرو كانواير با شفت:

  • اسكرو كانواير با شفت می تواند طول بیشتری داشته باشد. در بیشتر موارد، در اسكرو كانوايرهای با شفت از یاتاقان های آویز در هر 3 تا 4 متر استفاده می کند.
  • یک اسكرو كانواير با شفت نیازی به نشیمن اضافه پلاستیکی ندارد که منجر به نیاز به تعمیر و نگهداری کمتر می شود.
  • یک اسكرو كانواير با شفت می تواند در دورهای بالاتر حرکت کند زیرا هیچ نگرانی در مورد سایش وجود ندارد.

چرا از اسكرو كانوايرهاي بدون شفت استفاده کنیم؟

یک اسكرو كانواير بدون شفت شامل یک اسکرو بدون محور مرکزی است. سپس اسکرو روی یک نشیمن اضافی سوار می شود که معمولاً از مواد پلی اتیلن با وزن مولکولی بسیار بالا ساخته شده است. تنها نقطه اتصال در اسكرو كانواير بدون شفت در انتهای درایو اسكرو كانوايراست.

معایب اسكرو كانواير بدون شفت:

  • یک اسكرو كانواير بدون شفت نیاز به برداشتن و تعویض نشیمن پلاستیکی دارد زیرا یک قطعه فرسایشی است. اگر اسكرو كانواير بدون شفت در بالا یا در یک مکان تنگ قرار داشته باشد، اغلب می تواند مشکل ساز باشد.
  • برای کارکرد طولانی تر و برنامه های تصفیه با حجم بیشتر، به دلیل فشرده شدن اسکرو و افزایش بار کششی ، نیازمند به تقویت اسکرو می باشد.

نتیجه گیری در مورد اسكرو كانواير شفت دار در برابر اسكرو كانواير بدون شفت

اسكرو كانوايرها در تصفیه خانه های فاضلاب به دو صورت شفت دار و بدون شفت استفاده می شوند. هر دو طرح مزایا و معایب خود را دارند و انتخاب نهایی معمولاً به این بستگی دارد که در اسكرو كانوايراز چه موادی استفاده می شود و نیز ترجیح خریدار. در زیر یک نمودار برای انتخاب بین اسكرو كانواير شفت دار و بدون شفت بسته به ماده ای که منتقل می شود ، آمده است.

Reference: Jim Myers & Sons, Inc. (JMS)