Sewage treatment for small facilities

تصفیه فاضلاب و آشغالگیری برای تاسیسات کوچک

شهرهای کوچک، موسسات و مجتمع‌های مسکونی بزرگ همه به تصفیه فاضلاب نیاز دارند، اما جریان کم و بودجه اندک گزینه‌های آنها را محدود می‌کند.
در تصفیه خانه ها، آشغالگیری نقش مهمی در فرایند پیش تصفیه فاضلاب دارد. از عملکرد تجهیزات پایین دستی محافظت می‌کند و باعث افزایش کارآیی کلی فرآیند تصفیه فاضلاب می‌شود. از آنجا که تمام زباله‌های فاضلاب به محفظه‌های اصلی وارد می‌شوند، غربالگری مناسب و حذف مواد درشت با آشغالگیر مکانیکی برای کل سیستم فاضلاب ضروری است. دستگاه‌های آماده‌سازی برای از بین بردن یا کاهش مواد جامد بزرگ مانند چوب، پارچه، کاغذ و پلاستیک طراحی شده‌اند، ضمن این که با مواد ریز و مقادیر بیش از حد روغن و گریس نیز سروکار دارند.
چندین نوع تجهیزات مختلف برای تحقق این اهداف می‌توانند مورد استفاده قرار گیرد، اما مهندسان باید قبل از طراحی و راه‌اندازی تصفیه خانه انتخاب مناسبی داشته باشند. هیچ راه‌حلی به طور کامل نمی‌تواند برای هر موقعیتی که در تصفیه خانه‌ها وجود دارد، اعمال شود.
مطابقت تجهیزات با نیاز تصفیه خانه یا روش کاهش مواد زائد، هم برای محافظت از تجهیزات پایین دست و هم برای اطمینان از حذف مواد جامد بسیار مهم و موثر است. انتخاب نادرست می‌تواند منجر به نصب سیستم‌هایی نامناسب شود که سطح لازم برای محافظت از فرآیندهای تصفیه پایین دست را برآورده نکنند، یا سیستمی طراحی شود که بسیار پر هزینه باشد.

انتخاب صحیح تجهیزات تصفیه فاضلاب

تاسیسات اصلی تصفیه فاضلاب در شهرها و روستاهای کوچک‌تر و همچنین شرکت هایی که از موسسات، استراحتگاه‌ها یا مراکز دورافتاده بهره برداری می‌کنند، در هنگام انتخاب سیستم‌های تصفیه خود گزینه‌های متعددی پیش‌رو دارند. همه سیستم های تصفیه به یک استراتژی کنترل مواد جامد احتیاج دارند، اما جریان کم ورودی و بودجه نه چندان زیاد، گزینه‌های انتخاب تجهیزات را محدود می‌کند. باید از تجهیزاتی استفاده شود تا ضمن رفع محدودیت‌های مالی، مواد جامد را حذف کرده و آنها را برای دفع آماده کنند.

آشغالگیر دستی میله ای

برخی از اپراتورها برای کنترل ورودی مواد جامد بزرگ به تجهیزات از آشغالگیر دستی میله‌ای استفاده می کنند. این فناوری برای کارگاه‌های کوچک‌تر تصفیه بوده و از میله‌های عمودی با فاصله 1 تا 2 اینچ برای گرفتن آشغال استفاده می‌کند. آشغالگیر دستی گزینه‌ای اقتصادی با عملکرد قابل قبول می باشد.
یکی از بزرگ‌ترین محدودیت‌های آشغالگیر دستی، اپراتورها می باشند که باید به طور منظم مواد جامد جمع شده را جمع‌آوری کنند. با افزایش اخیر ظرف‌های یکبار مصرف و مواد جامد در جریان فاضلاب، اپراتورها کار بیشتری را باید انجام دهند. افزایش لرزش آشغالگیر، به ویژه در جریان بارگذاری‌های آشغال های حجیم، نگرانی‌های مربوط به سلامتی و ایمنی را برای اپراتورها ایجاد کرده و به بسیاری از طراحان این سیستم‌ها القا می‌کند تا به دنبال گزینه‌های مدرن‌تر باشند. علاوه بر این، پروژه های صنعتی اغلب با میزان زیادی از مواد جامد که در آشغالگیر از میله‌ها عبور می‌کنند و معمولاً تاثیر نامناسبی بر روی پروژه دارند، به چالش کشیده می‌شوند.

آشغالگیر مکانیکی میله‌ای

یک گزینه جایگزین برای آشغالگیر دستی میله ای، آشغالگیر مکانیکی میله‌ای در تصفیه فاضلاب است. این محصولات از میله‌های عمودی برای گرفتن مواد جامد به وسیله چنگک های اتوماتیک استفاده می‌کنند. این نوع آشغالگیری نسبت به آشغالگیری دستی چه در هزینه‌های اولیه سرمایه‌گذاری و چه در هزینه‌های عملیاتی گران تر هستند. آشغالگیر مکانیکی به جابجایی دستی مواد جامد نیاز ندارد و مشکلات عملیاتی که مربوط به اپراتورها می باشد را شامل نمی شود. نصب آشغالگیر مکانیکی میله‌ای به طور معمول نیاز به کار عمرانی برای تغییر ویژگی کانال‌ها دارد و همچنین می‌تواند به سرپیچ اضافی در ساختمان‌های مرکزی احتیاج داشته باشد تا سیستم اتوماتیک در آن راه اندازی شود. علاوه بر هزینه بالاتر برای تجهیزات، این تغییرات در زیرساخت‌های موجود می‌تواند هزینه کل پروژه را بالا ببرد. آشغالگیرهای مکانیکی میله‌ای نیز به تجهیزات اضافه‌ای نیاز دارند و چالش‌های دیگری را به وجود می‌آورند. در مرحله اول، مشابه آشغالگیر دستی نواری، طراحی آشغالگیر عمودی به آنها اجازه نمی‌دهد تا مواد ریزتر را از فاضلاب جدا کنند. ثانیا و شاید مهم‌تر از آن، این سوال وجود دارد كه با موادی كه جدا می‌شوند، چه كاری باید انجام شود. مواد جدا شده با زباله های خیس ترکیب می شوند که هم بوی زیادی دارند و هم دفع آنها دشوار است. یک راه حل برای رفع این مشکل، فشرده‌سازی مواد خروجی می باشد. اما این کار به تجهیزات اضافی مانند اسکروکامپکتورو کلاسیفایر نیاز دارد که باید خریداری، نصب و نگهداری شوند.